GirlsFuture

Iris

Wie?

Fleur van der Laan
Hoofdwerktuigkundige bij EPZ

Waarom koos je na het varen voor een baan aan de wal?

In mijn tijd werd je zowel tot stuurman als werktuigkundige opgeleid, dus ik kon na mijn studie zowel op de brug als in de machinekamer gaan werken. Ik koos voor het laatste en heb 16 jaren gevaren tot ik er drie jaar geleden voor koos om te stoppen en aan de wal te gaan werken. Tot die tijd kon ik de zorg voor mijn dochter met haar vader delen, maar toen daar een einde aan kwam koos ik er bewust voor om de dagelijkse zorg voor haar op me te nemen. Ik werk momenteel als hoofdwerktuigkundige bij de kerncentrale EPZ in Borssele. Het is mooi dat ik met mijn maritieme opleiding en ervaring dus ook in een technische functie aan de wal kan werken.

Wat is het verschil tussen aan boord en de wal?

Aan boord ben je loodgieter, lasser, timmerman, motortechnicus en elektricien in één. Je werkt samen met allerlei nationaliteiten, op allerlei tijdstippen en in veel verschillende landen. Als hoofdwerktuigkundige organiseerde ik de technische kant van het schip en stond als leidinggevende naast de kapitein. Aan de wal bestaat zo’n functie niet, daar ben je als technicus vooral gespecialiseerd op één technisch gebied. Bovendien ben ik nu bij EPZ onderdeel van een bedrijf met 500 werknemers. Techniek op zich is uiteraard niet anders, maar mijn werk in de kerncentrale is wel bijzonder en meer gedetailleerd en gespecialiseerd. Ik weet nu veel van een klein stukje techniek. Aan boord was ik allround en wist ik van alles een beetje.

Wat is jouw ervaring als vrouw aan boord?

In het begin vond ik het best zwaar, want natuurlijk word je even getest door die mannen. Je moet jezelf nog bewijzen en zorgen dat je je werk goed doet. Ik heb daarom mijn best gedaan om heel goed te worden en niet bij alles hulp te vragen. Ik vind het vooral een voordeel om als vrouw in de techniek te werken. Vrouwen zijn feitelijk beter in techniek. Zeker in de uitvoering zijn zij nauwkeuriger, geduldiger en denken meer na voordat ze iets doen.

Wie?

Bertha Ooms
docent van Iris

Hoe zou je Iris omschrijven?

Iris is heel gedreven, sociaal en weet heel goed wat ze wil. Ze is een van de weinige meisjes in de klas en maakt er samen met haar mannelijke klasgenoten een succes van, omdat ze heel duidelijk haar doel voor ogen heeft. Ik zie haar uiteindelijk wel als loods werken, want ze heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kan goed samenwerken. Als loods moet je dat kunnen, omdat je met veel verschillende mensen en culturen te maken hebt aan boord van een schip.

Loop je ook stage bij deze opleiding?

Studenten lopen in het derde jaar en vierde jaar in totaal tien maanden stage. Aan boord moet je allerlei opdrachten doen en verslagen maken. Iris liep stage bij rederij Anthony Veder. Bij deze rederij werken meer vrouwen en ook oud-studenten van de Vlissingse zeevaartschool. Het is een rederij waar je als vrouw prima aan het werk kunt, omdat ze gewend zijn om samen te werken met vrouwen aan boord. Iris is er professioneel ontvangen en ze hebben haar goed geholpen met haar stage. Helaas kon ik haar zelf niet bezoeken, want het had me leuk geleken om niet alleen met Iris, maar ook met de oud-studenten even bij te kletsen.

Wat als ik nog twijfel?

Zelf heb ik ook gevaren en ik kan het zeker aanraden. Het is echt een hele mooie wereld om in te werken. Het is avontuurlijk en je ziet veel van de wereld en van andere culturen. Het is wel belangrijk dat je van aanpakken houdt en dat je er tegen kunt om langere tijd van huis te zijn. Het scheelt wel per rederij, bij de ene werk je twee weken en ben je daarna twee weken thuis. Maar bij de Holland America Line bijvoorbeeld vaar je drie maanden en ben je daarna twee maanden vrij. Het komt erop neer dat je tussen het varen door dus veel vrije tijd hebt.

Plaats een reactie