GirlsFuture

Hoe schoon is de Zeeuwse lucht? Vervolg…

Eind februari is het een gezellige drukte op het Provinciehuis in Middelburg. Zowel de technasium leerlingen van Pontes Pieter Zeeman als die van Pontes Goese Lyceum komen na drie maanden onderzoek bij elkaar om de resultaten van hun onderzoek naar fijnstof in Zeeland te presenteren. Best spannend om op deze mooie locatie je eindpresentatie te geven. Niet alleen voor je docenten, maar ook voor gedeputeerden, wethouders, het RIVM, de pers, ouders… En natuurlijk ook voor de opdrachtgever van het project: de Provincie Zeeland. Vandaag gaan we horen hoe schoon de Zeeuwse lucht is.

Welkom!

Nadat iedereen is voorzien van wat drinken en een lekkere én gezonde koek, heet gedeputeerde Dick van der Velde (Milieu) iedereen welkom. Hij is heel erg te spreken over het Fijnstof Project: “Jullie hebben gemeten op plaatsen waar wij als overheid vaak juist niet meten. We zijn daar heel blij mee, want het levert interessante informatie op.” Nou dat compliment steken de leerlingen alvast in hun zak.

Allemaal verschillend

Dagvoorzitter Wyanda Schop legt vervolgens uit hoe de middag eruit gaat zien. Eerst presenteren de leerlingen uit Zierikzee, daarna zijn de leerlingen van Goes aan de beurt. De leerlingen werken in groepjes van drie of vier en hebben hun presentatie keurig op een groot A2 vel uitgewerkt. Leuk om te zien dat er zoveel verschillende onderzoeken zijn gedaan. Zo deed het ene groepje metingen bij de Zeelandbrug, het andere koos het vuurwerk van oudjaar als meetpunt, en weer een ander groepje onderzocht hoeveel fijnstof er vrij komt bij het stoken van de openhaard.

Mag het raam even open?

Lekker enthousiast steken Renée, Maria en Matthijs van Pontes Pieter Zeeman als een van de eersten van wal. “We waren nieuwsgierig naar de hoeveelheid fijnstof op plekken waar leerlingen vaak komen,” legt Matthijs uit. “Daarom deden we metingen bij een druk stoplicht, de Lidl en het scheikunde- en wiskundelokaal.” Renée vult aan: “De hoeveelheid fijnstof in het wiskundelokaal was vrij stabiel, maar het was opvallend dat de meting in het scheidkundelokaal een grote piek liet zien. We kwamen er achter dat de piek werd veroorzaakt door een proefje dat leerlingen tijdens de les deden. Door de onvolledige verbranding belandden er waarschijnlijk roetdeeltjes in de lucht.” Over de vraag wat ze het leukst vonden hoeft Maria niet lang na te denken: “Het leukst wat het meten zelf. En dat we heel duidelijk de resultaten zagen nadat we de gegevens hadden verwerkt in een grafiek.” Hebben ze nog een tip voor de scheikundedocent? “Het is misschien wel beter om tijdens het doen van proefjes een raam open te zetten,” lacht het drietal.

 

We zullen doorgaan!

Natuurlijk deden Diane Robyn, coördinator technasium en Hester Volten van het RIVM ook een rondje langs de presentaties. Ze kijken allebei heel tevreden terug op het Fijnstof Project. Diane Robyn: “De leerlingen zijn zich veel meer bewust geworden van de fijnstofproblematiek. Ook hún scooter, vuurwerk en het thuis branden van de openhaard dragen bij aan meer luchtvervuiling. We vinden het daarom belangrijk dat meer scholen hiermee aan de slag aan. Binnenkort gaan we daarom naar Utrecht om samen met andere scholen de meetapparatuur op elkaar af te stemmen.”

Ook Hester Volten vindt het belangrijk om met dit project verder te gaan: “Zeker! Deze leerlingen zijn de toekomst en zij zijn degene die de luchtvervuiling moeten gaan aanpakken. Als zij zich door dit project daar nog meer bewust van zijn geworden, dan hebben ze al heel veel geleerd. Daarnaast hebben ze geleerd dat ze met technologie ook iets nuttigs kunnen doen. Iets kunnen bijdragen aan een maatschappelijk probleem.”

Mooi weer heeft nadelen

Iris (zij was al te zien in GirlsFuture en in het filmpje op deze site) werkte samen met Daan, Nigel en Roan aan het project en zij vroegen zich af of de weersomstandigheden invloed hebben op de hoeveelheid fijnstof in de Zeeuwse lucht. “We hebben in Goes bij de Admiraal de Ruyter rotonde gemeten. Wat ons opviel wat dat er bij mistig en vochtig weer juist minder fijnstof in de lucht zit,” vertelt Iris. “Met mooi weer is de lucht dus vuiler.” Is dat nou even jammer. Want juist met mooi weer gaan we met z’n allen naar buiten.

Opdrachtgever positief verrast

Ze heeft het er maar druk mee. Sarina Riemens, namens de Provincie Zeeland opdrachtgever en jurylid van het project, luistert heel de middag aandachtig naar alle presentaties en is onder de indruk van de resultaten van de leerlingen. “Ik heb samen met Pim van Meegen (Omgevingsdiensten) met plezier dit project begeleid. Van de kick-off tot aan de eindpresentatie vandaag hebben de leerlingen me positief verrast door hun aanpak, onderzoeken en inventiviteit. Het is geweldig om te zien hoe creatief de leerlingen met de fijnstofmetingen bezig zijn geweest. En hoeveel ze geleerd hebben!” Wat Sarina betreft komt er ook zeker een vervolg.

Schone Lucht Akkoord

Het toeval wil dat Evelyn Hijink van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die middag ook aanwezig is in het Provinciehuis. Ze grijpt haar kans en neemt gelijk even een kijkje bij de presentaties en vertelt kort wat over het Schone Lucht Akkoord dat in januari is ondertekend. “Hierin is afgesproken dat de luchtvervuiling in Nederland over 10 jaar met zeker de helft moet zijn verminderd,” legt Evelyn uit. “Vandaag is hier een bijeenkomst waarin we samen bekijken hoe we dat gaan doen. Jullie onderzoek is daarom belangrijk en we gaan er zeker aandacht aan besteden.” Ankie Smit, wethouder van de gemeente Zierikzee vult aan: “Het is goed dat de leerlingen tijdens dit project hebben gezien dat zowel RIVM, de Omgevingsdiensten als de Provincie dagelijks bezig zijn met de luchtkwaliteit in Zeeland.”

Dus.. hoe schoon is de Zeeuwse lucht?

Kunnen we aan het eind van deze middag eindelijk de vraag beantwoorden: hoe schoon is de Zeeuwse lucht? Helaas blijft het moeilijk om op deze vraag een duidelijk antwoord te geven. De leerlingen van Pontes hebben tenslotte met hun onderzoek laten zien dat de luchtkwaliteit van meerdere factoren afhankelijk is: het weer, de wind, de locatie, de tijd, etc. Toch kunnen we wel voorzichtig concluderen dat ook in Zeeland de luchtkwaliteit zeker mag verbeteren. Daarom is het goed dat deze 60 leerlingen zich nu bewust zijn van wat fijnstof is, hoe ze het kunnen meten, wat het veroorzaakt én hoe ze het kunnen (helpen) voorkomen.

Plaats een reactie