GirlsFuture

Bekijk ICT door een andere bril

Ylke Houterman (15), Noa van Tiggelen (15), Noortje Aartsen (15) en Maaike de Bree (18) van klas 4 havo van Nehalennia zijn op bezoek bij de opleiding HBO-ICT van de HZ. Studente Maaike Brouwer (21) en docente Jolène Cijsouw (24) laten hen kennis maken met een virtual reality bril. 

Virtual reality bril

Met een bekertje thee schuiven de meiden gezellig aan bij derdejaars HBO-ICT studente Maaike en docente Jolène. Noa krijgt als eerste de Oculus-bril op (een virtual reality bril) en draait met haar hoofd gelijk alle kanten op. Op het beeldscherm kunnen de anderen precies zien wat Noa ziet. “Het is echt heel grappig en ik voel me nu ook een beetje misselijk.” Jolène legt uit: “Je loopt letterlijk door de informatie heen. Het is logisch dat je misselijk kunt worden. Doordat je stil zit, maar je hoofd het gevoel heeft dat je beweegt, raakt je lichaam in de war. Het is een kwestie van wennen.”

Met je klasgenoten in de virtuele wereld

Het verder ontwikkelen van de mogelijkheden met deze bril is een van de projecten waar de HBO-ICT studenten van de HZ zich mee bezighouden. De ontwikkelingen gaan heel snel en Maaike en Jolène zijn momenteel in afwachting van een nieuwe bril, de hololens. “Deze lens 

gaat nog een stap verder dan de virtual reality bril, omdat je hier niet direct een computer voor nodig hebt. De computer zit in de bril verwerkt, waardoor je er gewoon mee kunt rondlopen. De lens legt extra beelden over het beeld dat je normaal gesproken ziet, en dat biedt heel veel mogelijkheden. Als al je klasgenoten zo’n bril op hebben, zou je bijvoorbeeld tijdens aardrijkskunde een ‘uitstapje’ naar de Grand Canyon kunnen maken. Of bij biologie een kijkje kunnen nemen in het menselijk lichaam.” Dat lijkt Maaike en Noortje wel wat: “Dat is een heel innovatieve manier van lesgeven!”

Gamen

Leuk om te zien dat nieuwe ontwikkelingen binnen ICT vaak eerst als game worden gemaakt. Maaike Brouwer legt uit: “Op die manier maken mensen er kennis mee en kun je van alles uitproberen. Als het aanslaat en de programmeurs de techniek nog verder onder de knie hebben, maken ze ook programma’s die je werk makkelijker maken of je leven interessanter. Zo zie je dat ICT en digitalisering steeds vaker overal een rol speelt. Niet alleen in fabrieken of kantoren, maar bijvoorbeeld ook binnen de gezondheidszorg of scholen.”

Dit is wel indrukwekkend!

Het bezoek aan de HZ zorgt ervoor dat de blik van de meiden op ICT verandert. Noa: “Ik vond ICT altijd maar saai en niks voor mij, maar dit is wel indrukwekkend.” Jolène legt uit dat de opleiding veel meer is dan alleen maar programmeren, zoals zoveel mensen denken. “We werken binnen de opleiding met zo’n acht tot negen projecten, vaak in opdracht van bedrijven. Vier keer per jaar kun je instappen in een ander project, zodat je met verschillende opdrachten en technologieën werkt.” 

Oriënteren op techniek

Maaike de Bree weet al zeker dat ze biologiedocente wil worden. Voor Ylke is haar keuze voor een vervolgopleiding juist nog helemaal onbekend. “Maar ik kijk nu wel anders tegen techniek aan. Ik kom zeker tijdens de open dagen langs om me verder te oriënteren.”

Leuk, anders, bijzonder en interessant!

Op de vraag om in één woord samen te vatten wat de meiden vonden van het bezoek aan de HZ, zijn ze heel duidelijk: “Leuk, anders, bijzonder en interessant!” 

Plaats een reactie